Уроки української
мови в старших класах
Урок української мови в 11 класі
Тема. Обшири й
глибини простого речення (поглиблення знань із синтаксису та пунктуації)
Мета. Розширити знання про
речення як синтаксичну одиницю; удосконалювати вміння обгрунтовувати вживання
розділових знаків у простому реченні; формувати навички дослідницької роботи,
сприяти розвитку зв’язного мовлення; виховувати любов і повагу до рідного
слова, потребу в досконалому оволодінні мовою.
Тип уроку. Застосування знань і формування нових умінь. Урок
розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання. Плакати з
висловами про мову, комп’ютери, мультимедійний проектор
вустами твій
колос...» (Тамара Коломієць)
Епіграф. Речення - це
зоряний разок
Слів-намистин, що
світяться алмазно,
Висяюють опукло і
виразно.
Найкращі нам разки
найкращих слів
Низати в реченні сам
Бог велів
Д.Білоус
Перебіг
уроку
І.
Мотивація навчально-пізнавальної
діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Глибоке знання української мови, достатній рівень культури усного й
писемного мовлення є обов’язковою ознакою високого інтелекту освіченої людини,
громадянина, особливо тепер, коли українська мова набула статусу державної,
коли розширюються її функції. Потреба у досконалому оволодінні мовою вже ні в
кого не викликає сумнівів.
Сьогодні на порядку
денному в старшокласників - зовнішнє незалежне оцінювання. Це - серйозне
випробування на життєвому шляху. Воно реально оцінить рівень навчальних
досягнень і відчинить двері вищих навчальних закладів.
Тому готуватися до тестування потрібно. А сьогоднішній урок поглибить ваші знання з мови.
Тема нашого уроку
«Обшири й глибини простого речення»
Культурологічна лінія «Мово моя...
Торкаю вустами твій колос...» (Тамара
Коломієць)
Яких результатів ви очікуєте? (відповіді учнів)
Зупинимося сьогодні на таких питаннях:
1.
Речення як основна синтаксична одиниця. Види
речень
2.
Тире між підметом і присудком.
3.
Відокремлені члени речення.
4.
Порівняльний зворот у реченні.
ІІ. Застосування отриманих знань, умінь і навичок
Учні захищають міні-проекти,
використовуючи мультимедійний проектор
1.
Захист учнем міні-проекту «Речення як основна
синтаксична одиниця. Види речень»
Завдання пропонує вчитель Відредагуйте запропоновані речення.
Слідом слідує тролейбус. Вибачаюсь, яка слідуюча зупинка. Скільки остановок до вокзала.
Туди можете доїхати любим тролейбусом. Де є справочне
бюро? Каса працює круглодобово.
Матеріал для вчителя
Услід їде тролейбус. Вибачте, яка наступна зупинка. Скільки зупинок до
вокзалу. Туди можете доїхати будь-яким тролейбусом. Де довідкове бюро? Каса
працює цілодобово.
2. Учитель. Нам
телефонують.
- Я Євген Бартош.
По радіо часто чуємо, у газетах читаємо, що «Україна просувається до єдиної
Європи». Чи правильна ця фраза? Дякую.
(Відповідають учні, учитель)
Матеріал для вчителя.
Слово «просуватися» - це буквальне відтворення російського «продвигается», а в словниковому складі української мови є своє власне слово «прямувати»,
значно доречніше в обговорюваній конструкції,
оскільки одне з його значень - «прагнути досягти чого-небудь, наближення до
чогось, робити певні зусилля, кроки в цьому напрямі».
- Мене звати Світлана Прядка. Я медпрацівник. Скажіть, будь ласка, чи
правильна фраза «Дідусь утратив свідомість?» Дякую.
Матеріал для вчителя.
В українській мові іменник
«свідомість» уживається для означення відчуття людиною
її належності до інших людей та обов’язку перед ними (національна свідомість)
Отже, бідолашний дідусь насправді «знепритомнів», «зомлів».
- Я Ольга Свириденко. Скажіть, шановні, чи може рибалка поїхати на рибалку?
Матеріали для
вчителя.
- Ні, не може. Бо в українській мові «рибалка» - це людина, а те, що вона
робить, називається «риболовлею».
- Я Світлана Лукаш. «Велике спасибі»: чи це
по-українськи? Дякую! Матеріал для вчителя.
«Велике спасибі» - це
незграбна калька російського вислову «большое спасибо». Тому українською цей вислів звучатиме так: «сердечно дякую», «щиро дякую»,
«дуже дякую», «дякую від душі».
Учитель. Дякую, що ви не байдужі до мовних проблем і зателефонували нам .
3. Захист учнем міні-проекту «Тире між підметом і
присудком»
Завдання. Складіть зв’язний текст, доповнюючи речення. Доберіть заголовок. З’ясуйте
стиль, тип мовлення.
Мова кожного народу -
Вона -
Національна мова -
Знати, берегти й примножувати багатства мови –
Обгрунтуйте наявність
розділового знака в другому реченні.
4. Захист учнем міні-проекту «Відокремлені члени речення»
Завдання. Установіть відповідність між реченням і відокремленим другорядним членом у
ньому.
1.Відокремлене означення.
2.Відокремлена обставина.
3.Відокремлений додаток.
4.Відокремлена прикладка.
А.Мово! Ти гордо поставала із руїн, об’єднуючи племена в народи (Л.Мазур).
Б. Учитель завжди
підтримував Сашкове захоплення поезією, особливо народною (С.Плачинда).
В. І це маленьке слово,
промовлене так щиро, раптом набрало якоїсь незвичайної краси (М.Коцюбинський).
Г. Зупини її, мить високу,
для моїх молитовних долонь (В.Стус).
Ключ. 1-В. 2-А. 3-Б. 4-Г.
5. Захист учнем міні-проекту «Порівняльний зворот у реченні»
Завдання. Порівняйте два речення, обгрунтуйте вибір розділового знака.
Слово як духовна святиня
наповнює теплом серця кожного українця.
Як гул століть, як шум віків, як бурі подих, - рідна мова... (М.Рильський)
6. Учитель. Перед вами вірш Тамари Коломієць «Мово моя».
Завдання. Знайдіть речення з повтореними пунктограмами (учні
працюють у групах).
Мово моя, полинного степу стеблинко,
Як же ти вижила, стільки зазнавши біди?
Як підвелась ти, зазеленіла гінко
Із-під пожарів, із-під копит орди?
Мово моя, мальво з-під білої хати -
Шовк пелюстинок, тоненький-тонюсінький стан...
А не змогли ж дихання твоє перетяти
Ані аркан яничарський, ані ятаган!
Мово моя, колючого терну сплетіння
З — понад Холодного Яру, Залізнякових доріг.
Рубана шляхтою, цупко впинала коріння
В рідний чорнозем, у спопелілий обліг.
Мово моя, Рось моя в ложі каміння.
Як же так сталось, що, тлумлячи сивий твій нурт,
Чисті краплини боління твого і сумління,
Наче лушпиння, виплюнув ситий
манкурт!
Мово моя ... Торкаю вустами твій колос,
Сонцем цілую кожен росточок в ріллі
І наслухаю твій віщий і вічний голос
Із словника Грінченкового на твоєму
столі.
ІІІ. Закріплення здобутих знань.
Учитель. Підійдіть , будь ласка, до комп'ютерів , виконайте тестові завдання з теми "Просте ускладнене речення"
Оголошення результатів виконання тестових завдань.
Учитель. Підійдіть , будь ласка, до комп'ютерів , виконайте тестові завдання з теми "Просте ускладнене речення"
Оголошення результатів виконання тестових завдань.
ІV.Підсумок уроку
Учитель. Хибною є думка: упорядкуймо життя - тоді й за мову візьмемося. Поки
тримаємося цієї думки, доти й доведеться крутитись у зачарованому колі, бо ж і тут мали рацію стародавні: «Яке життя - така мова» (Сенека), і навпаки «Яка мова - таке й життя». Отож будьте уважні до усного, писемного мовлення, словом, будьте грамотні! І це вкрай важливо , адже
йдеться про мову - її обшири й глибини.
V. Формулювання
домашнього завдання та коментар до його виконання. Готуємося до ЗНО. Прочитайте текст.
Культура мовної поведінки - своєрідне дзеркало людини, її зовнішнє і внутрішнє (інтелектуальне) обличчя. Іспанський письменник Мігель де Сервантес сказав:"Ніщо не обходиться нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість". Чи потрібно в сучасному суспільстві бути ввічливим?
Викладіть ваш погляд на цю проблему.
Культура мовної поведінки - своєрідне дзеркало людини, її зовнішнє і внутрішнє (інтелектуальне) обличчя. Іспанський письменник Мігель де Сервантес сказав:"Ніщо не обходиться нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість". Чи потрібно в сучасному суспільстві бути ввічливим?
Викладіть ваш погляд на цю проблему.
Українська мова
10 клас
Тема. «Боліти болем слова
нашого...»
(Роксолана Зорівчак)
Мета. Як навчитися говорити
так, щоб тебе сприймали, слухали й захоплювалися; дати поштовх до дбайливого,
розумного поводження з мовою, до постійного самовдосконалення й оволодіння
скарбницею рідної мови; сприяти патріотичному вихованню учнів.
Тип уроку. Застосування знань і формування умінь. Урок розвитку зв’язного мовлення.
Форма проведення. Урок у «студії»
Тип уроку. Застосування знань і формування умінь. Урок розвитку зв’язного мовлення.
Форма проведення. Урок у «студії»
Обладнання.
Мультимедійний проектор.
На дошці слова:
Зайдемо
в Слово
наче
в Храм.
Гречно
уклонімося
В
пояс
Віктор
Лупейко
Показ записаного фрагменту
телевізійного сюжету ТСН каналу
«1+1»
Заходить ведуча
- Доброго дня, шановні
телеглядачі!
Вас вітає програма
«Слово і час» і я, її ведуча Тетяна Шульженко.
Темою нашої програми
сьогодні ми взяли слова мовознавця Роксолани Зорівчак «Боліти болем слова нашого...»
Мова - візитна картка людини.
Відповідно до того, як людина говорить, можна визначити її освіченість,
інтелектуальний рівень і творчий потенціал, навіть почуття гумору. Як же
навчитися говорити так,
щоб тебе сприймали,
слухали й захоплювалися - мета нашої передачі.
Сьогодні наші
співрозмовники - учитель української мови та літератури Роменської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Н.І. Баклан зі своїми учнями -
десятикласниками.
Серед
них:
-
постійний призер олімпіад з української та
англійської мов, зарубіжної літератури…
-
призер олімпіад з математики та фізики…
-
член МАН із секції «Географія»…
-
призер олімпіад з економіки, член МАН…
-
знавці історії та права…
-
призер олімпіади з інформатики.. .
А також учитель
біології Роменської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №5, член-кореспондент Міжнародного науково-пошукового
об’єднання «Космопошук», громадський інспектор з охорони навколишнього
природного середовища В.В. Литовка.
Як ви бачите, тут
зібралися різні за інтересами люди, але всі вони не байдужі до долі рідної мови
й готові поділитися своїми філологічними
роздумами, показати
свої знання.
Отже,
-
Мовна ситуація в Україні.
-
Мовлення сучасних підлітків.
-
Культура мовлення дикторів телевізійних
каналів.
-
Стан мовного оформлення реклам та оголошень.
-
Тризуб
чи тризуб?
Про це та інше в
нашій програмі.
Розкажу вам
народну усмішку.
Якось у село приїхав
лектор. Довго він виступав, а коли закінчив говорити, то один дід сказав своєму
сусідові: «От бачите, освічену людину зразу видно. Це у нас у селі, як хто
говорить, - то відразу зрозуміло. А це дві години я так слухав, аж стомився, а
нічого не второпав».
Чому трапляються такі
«грамотії»? Мабуть, тому, що неправильно вживають слова й будують речення, не
чітко висловлюють думки, ускладнюють мову канцелярською лексикою, чи власне
українські слова замінюють малозрозумілими іншомовними.
Після кількох років
незалежності мовна ситуація в Україні викликає тривогу.
(Учні висловлюють свою думку.
Метод «Мікрофон»)
Ведуча. Отже, ви переконали
всіх, що суржик - хвороба, яку треба лікувати.
А що ви скажете з
приводу того, що треба відродити економіку, а тоді почати духовне відродження?
Своїми думками поділиться учень, знавець економіки. (Виступ учня).
Очевидно, ніщо так переконливо не свідчить про освіченість людини, як культура
мовлення. Висока культура мовлення - це, по-перше, постійна
інтенсивна робота думки, спрямована на те, щоб висловитися якнайчіткіше.
По-друге, це часто відмова від улюблених висловів, якщо вони недоречні; це
забуття власного «я», власних амбіцій заради рідного слова, цілої нації.
Шановні старшокласники, ось ви
говорите що вас непокоїть сучасний стан мови. А як спілкуєтесь ви після уроків?
Перегляд
сюжетів 1, 2 «На дискотеці»,( аналіз
ситуацій). Сюжет 1
Шкільна дискотека.
Повільна музика. До дівчини, яка стоїть біля вікна, підходить хлопець.
-
Прівєт, подруга, ти чо тут стоїш, може,
потанцуєм? ,
-
Вибачте, це Ви мені?
-
Та тобі, тобі, чо ти ламаєся, пошлі танцевать.
-
Я перепрошую, але я не люблю танцювати.
-
Нє, я тобі шо не нравлюсь? Так ти так і скажи, а
то начинаєш тут.
Слідкуючи за цією
розмовою, до них підходить юнак, елегантно одягнений, і звертається до дівчини:
-
Вибачте, будь ласка, дозвольте Вас запросити потанцювати?
-
Звичайно, буду дуже рада, - посміхнулася дівчина.
Учитель.
(Після сюжету 2)
Ось так з гарної, чемної мови, за
якою чисті помисли, чисті почуття й зародиться справжнє кохання. А хто нехтує
культурою рідної мови, потрапляє в жалюгідне становище, хоча сам цього не
усвідомлює. Чому ж так трапляється все-таки? А тому, що й досі сидить у душах
багатьох отой комплекс меншовартості, насаджуваний віками неволі. Мовляв,
українською говорити не престижно, бо це мова сільська та й не модна. А що скажете ви? Відповіді учнів.
Ведуча. Знаєте, Надіє
Іванівно, часто в мовленні підлітків звучить ненормована лексика.
Учитель. Так, це питання досліджували...
Результати досліджень
старшокласників у їхніх розповідях.
Учитель. Шановні телеглядачі, шановні
присутні, чи задумувалися ви над тим, що вимовлені слова й навіть думки
матеріалізуються, вони несуть позитивну або негативну енергію. Невже погані
слова можуть «накликати» на здоров'я людини ускладнення - зламати нервову
систему й організм у цілому? З цим питанням нам допоможе розібратися вчитель
біології Литовка В.В.
Виступ учителя
Будь-яка інформація
для будь-кого з нас має найбільший вплив. Вона існує у різних формах і має вирішальний
вплив на наше життя. Від неї залежить здоров’я, вона може бути духовною
(молитва), пізнавально-оздоровчою (лекції, бесіди, консультації), не
усвідомленою (інтуїтивною). Тобто будь-які явища, речі, об’єкти живої природи
впливають на нас через такі собі інформативні вікна. Спотворена, агресивна
інформація (негуманна, неправдива, зокрема нецензурна лексика) сприяє
негативний ефект.
Вивчаючи один із її
видів - слово - провели кілька досліджень. У кімнаті лаялися окремо російськими
(до речі, ненормативна лексика поширилася до нас із Росії) та іноземними
словами, щоб виключити вплив мови. Виявилося що погані вирази мають амплітуду і
частоту коливань, неспівзвучну з частотою коливання життєво важливих органів -
мозку, серця, печінки. Між іншим, учені виявили, що руйнівна сила лайки не
залежить від гучності. Навіть найтихіший шепіт має вбивчу силу.
У практично здорового
юнака визначили частоту серцевих скорочень, артеріальний тиск, взяли аналіз
крові, а потім запросили на 10 хвилин у кімнату, де нещодавно лаялися. Після
«візиту» - знову медогляд. Адреналіну в крові хлопця стало вдвічі більше,
організм перебував у стані стресової готовності. Звідки практичний висновок:
приміщення, в якому люди промовляли погані слова, треба потім обов’язково
провітрити. А із лайливими людьми взагалі спілкуватися небажано.
Іще один експеримент
довів, що зле слово також здатне змінити структуру води, перетворивши її
молекули на такі, що нагадують за будовою відомі отрути.
Існує така
закономірність - коли на мозок «капає» лише негативна інформація, тоді й сам
ходиш, ніби у воду опущений. Лінгвісти також радять не говорити погані слова на
адресу інших, щоб не накликати на них зла. Але багато науковців руками й ногами
за те, щоб кожен вилаявся собі тихенько у кутку, якщо є такі потреба і бажання,
випустити з себе негативну енергію - висварив «собаче життя». Проте не варто забувати, що кожне зле слово може бумерангом
повернутися до нас
.Існує теорія, що слово за своєю природою
матеріальне й нагадує згусток енергії. Після того, як ми його промовили, воно
не миттєво розчиняється в повітрі, а здатне жити від 8 годин до 3 діб. Є навіть
прилад, який може це реєструвати.
Отже, прислухаймося до
стану свого здоров’я, ідімо в ногу з ритмом сучасного життя й поменше сварімося,
навчаючись виживати.
Учитель. Дякую за цікаву інформацію.
Ведуча.
Отож, шановні друзі, ловімо кожне слово літературної мови на уроках і
виступаймо проти цієї пошесті, погані, проти руйнації наших душ.
Учитель. На жаль, мовлення сучасних підлітків пересипане
сленгами. Як говорять
старшокласники ЗОШ №5?
Виступ учня з повідомленням
Ведуча. Наступна наша розмова присвячена
рекламі та оголошенням.
Виступ
учнів з повідомленнями.
Учитель. А як у нас справи з культурою мовлення
дикторів телевізійних каналів?
Повідомлення учня.
Про культуру мовлення телевізійних каналів Для вивчення
питання я обрала випуски новин, інформаційно-публіцистичні програми. Лексичні
норми регламентують правила слововживання. Найпоширеніші лексичні помилки
пов’язані зі сплутуванням норм української і російської мов.
Прозвучало Правильно
1.
Підписано угоду про співпрацю 1. Підписано угоду про співпрацю
в області освіти й науки в галузі освіти й науки
2.
Знизився об’єм
товарообігу… 2. Знизився обсяг
товарообігу
3 Такі заяви переслідують єдину мету 3. Мета таких заяв одна…
3 Такі заяви переслідують єдину мету 3. Мета таких заяв одна…
4Ці слова були прийняті, як жарт 4. Ці слова були сприйняті, як жарт
Засоби масової
інформації - це не тільки дзеркало, у якому відбиваються всі недоліки мовної
політики в Україні, це й засіб потужного впливу на слухачів і глядачів, тому
мовлення дикторів телеканалів має бути еталоном культури ставлення до слова.
-
Андрію, у мистецтві ґречності, що стоїть на першому плані?
-
Звичайно, комплімент.
-
А що означає слово і з якої мови прийшло до
нас?
Це слово
французького походження і означає «вітання». У нас воно вживається у значенні
«люб’язний», приємний вислів з похвалою, схваленням.
Ґречність -
шанобливо ввічливий у поводженні з людьми.
(Доповнення учнів -
знавців мови)
Тож, Андрію,
комплімент від тебе!
Учні обмінюються
компліментами.
Учитель. Пані Тетяно, настав
час провести практичне заняття.
Завдання І.
Завдання І.
Шановні друзі,
перегляньте, будь ласка, сюжети та проаналізуйте їх.
Ролик 1. Палити
заборонено!
Чи правильним є цей
вислів?
Учні пояснюють різницю в значенні слів курити-палити
Ролик
2.
В
аптеці
-Доброго
дня! Скажіть, будь ласка, чи є ліки від шлунку?
Ролик3
Ролик3
Учень
запізнився на урок. Стукає в двері. «Олена Григорівна, я вибачаюсь, дозвольте
зайти»
Завдання II.
На екрані
демонструються слова. Поясніть різницю в лексичному значенні слів.
Следующий (рос.) - наступний,
такий Відкривати - Відчиняти Зала – Зал
Правильний –
Вірний
Завдання III.
Відредагуйте!
Бувший директор(колишній
директор), важке положення економіки (важкий стан економіки), виключення з
правил (виняток з правил), виписка з протоколу (витяг з протоколу), стосовно
відповіді (щодо відповіді), протягом неділі (протягом тижня), повістка денна
(порядок денний).
Завдання ІV.
Знайдіть помилку,
обґрунтуйте відповідь!
Вільна вакансія
(вакансія - вільна ставка), моя автобіографія (автобіографія), на моїй долоні
руки (на моїй долоні), захисний імунітет (імунітет - захисна реакція
організму), прейскурант цін (прейскурант - перелік цін).
Отже, у цих
неправильно складених словосполученнях зустрічається таке мовне явище, як
плеоназм (мовна надмірність, частковий або повний збіг значень ужитих поряд
слів).
Ведуча. Надіє Іванівно, як ми
знаємо, одинадцятикласники готуються до зовнішнього незалежного оцінювання. При
виконанні одного із завдань виникають труднощі, зокрема, як до іменників
іншомовного походження підібрати означення. Поясніть, будь ласка,
старшокласникам, як це робити.
Учитель. Ми виконаємо це завдання із задоволенням Але перш ніж приступити до його виконання, призер олімпіад з української мови та літератури ... нагадає, як визначити рід незмінюваних іменників.
Учитель. Ми виконаємо це завдання із задоволенням Але перш ніж приступити до його виконання, призер олімпіад з української мови та літератури ... нагадає, як визначити рід незмінюваних іменників.
Виступ
учня.
Завдання.
-Підберіть означення до іменників іншомовного походження
Марабу, імпресаріо, Кіліманджаро, Лімпопо, Тріполі, шимпанзе, комюніке,
пюре
Екзотичний, чемний, діючий, широка,
жарке, кумедний, офіційне, смачне.
Ведуча. Шановні телеглядачі!
Далі в нашій програмі - наголошення слів. Але спершу послухайте діалог
песиміста й оптиміста, (відеосюжет)
Песиміст. Навіщо мучити школярів отими правилами правопису, якщо в
комп ’ютері є функція «Редактор»?
Оптиміст. Знаєте,
як писав у листі синові поет Василь Стус" Освіта - то вид гігієни. Письмо з
помилками — як немиті руки чи зуби". Жоден комп ’ютерний редактор твої зуби не
чиститиме.
Песиміст. Гаразд, умовила. А нащо
знущатися з людей наголошуванням слів? Ну яка різниця: випадок чи випадок,
читання чи читання.
Учитель.
То
чи є різниця?
Учитель.
Грамотне наголошування слів - одна з найприкметніших ознак культури нації.
Пропоную матеріал з акцентології.
Поставте наголос у словах.
Алфавіт, фаховий, черговий! адже, фартух, котрий, вірші,
ненависть, видання, донька, виразний, випадок, читання, довести, тризуб.
Учитель.
Отже, тризуб и тризуб? Про це досліджувала учениця…
Виступ учня
А тепер пропоную
виконати вам тестові завдання з культури мовлення.
1.
Визначте за
лексичним значенням слова, запишіть, поставте наголос:
A.
Те, що сталося, трапилося.
Б. Робота, яку пропонують виконати.
B.
Смужка паперу, що закладається в книжку.
Г. Водій автомашини/
2.
Запишіть
літерами позначення часу:
A. О 14.10 Б.Об
11.30
B. До 16.45 Г . Після 7.00
3.
Доберіть
українські відповідники
A.
В рассрочку.
Б. По требованию.
B.
По усмотрению начальства.
Г.
Прекратить переписку.
4.Витлумачте
лексичні значення слів:
А. Страва.
Б. Блюдо.
Перевірка
виконання завдань. Оголошення результатів роботи.
Учитель.
Ми - це наша мова, інакше не боліли б її болями. Не болітиме ними хіба той,
для кого мова - це лиш засіб спілкування на рівні побуту, технічний, а не
музичний інструмент, що слугує найкращій частині своєї душі. Ми повинні
говорити гарно. Так, гарно, а не красиво, бо краса - щось зовнішнє, краса -
світло, що у слові.
Отож плекаймо рідну мову! Шліфуймо її!
Викиньмо з мовлення весь непотріб! Заходьмо «в слово, наче в Храм.
Ґречно уклонімося в
пояс» (Віктор Лупейко).
Ведуча. Дякуємо присутнім,
хто був разом з нами. Дякуємо всім, хто перейнявся болем слова нашого.
Домашнє завдання для кожного з вас: подумайте, що ви
можете зробити на захист рідної мови.
До побачення. До зустрічі у вівторок об 11.00
Немає коментарів:
Дописати коментар